Conferentie 2019 - Samenwerken in de 21e eeuw
Klik hier voor een samenvatting van onze conferentie.
Klik hier om de video te bekijken. Foto's hieronder.
Dat was het thema van de conferentie die Igretec en Next Management op 28 november organiseerden. Het evenement richtte zich op een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw en bracht meer dan 80 mensen uit de publieke en private sector samen om de belangrijkste factoren voor succesvolle samenwerking te definiëren. Hier volgt een terugblik op een dag waar uitwisseling het sleutelwoord was.
Als opmaat naar de conferentie lanceerden we een enquête over samenwerking. Met meer dan 300 respondenten stelde de enquête ons in staat om de specifieke onderwerpen te bepalen die op dit gebied aan bod moesten komen. Klik hier voor meer informatie over de resultaten van onze enquête.
Jerry Penxten, Next Management, opende de conferentie met een presentatie van de bevindingen van de enquête, waaronder het probleem van de silo's in het digitale tijdperk, die niet langer in lijn zijn met de verwachtingen van klanten, maar ook van werknemers, die nu meer betekenis en autonomie eisen. Een ondubbelzinnige beoordeling die ook onderstreept dat de door Raphaël gepresenteerde bewustwording aan de gang is, maar dat we nog steeds de obstakels en weerstand tegen verandering moeten overwinnen die onder andere worden gekenmerkt door het gebrek aan vertrouwen en de concurrentiecultuur.
Renaud Moens, Managing Director van Igretec, rondde zijn presentatie af met een casestudy van Igretec. Na 70 jaar in silo's te hebben gewerkt, was de tijd gekomen om zich aan te passen en te profiteren van zijn multidisciplinaire expertise. Om dit te doen, zette Igretec, gebruikmakend van de expertise en vaardigheden van Nexgt Mangement, een risicoanalyse op waarbij haar 300 werknemers betrokken waren. Op basis van de resultaten heeft het directiecomité 70 acties gedefinieerd, verdeeld over 8 gebieden, die zijn opgenomen in een strategisch operationeel plan dat progressief en participatief moet zijn, zoals blijkt uit de presentatie van de resultaten aan alle werknemers door middel van sessies in kleine groepen, waarbij directe uitwisselingen worden aangemoedigd. Op weg naar samenwerking lieten de eerste veranderingen niet lang op zich wachten, want er werden organisatorische veranderingen doorgevoerd waarbij de voorkeur werd gegeven aan een projectmatige aanpak in plaats van een bedrijfsspecifieke aanpak, terwijl er tegelijkertijd werd gewerkt aan de bedrijfscultuur, met name door het verbeteren van de cross-functionele communicatie.
Om de ochtend af te ronden, organiseerden Marilyn en Chantal de eerste discussies met alle deelnemers om hen te helpen de argumenten en concrete acties te definiëren die nodig zijn om bewustzijn en de wil om anders samen te werken te creëren, sleutelelementen in veranderingsmanagement.
Voor het tweede deel van de dag lag de nadruk op het delen van ervaringen met getuigen. We waren dan ook blij Christophe Scaillet (ex-Télésambre), Thierry Collard (Eiffage Development), Eric Van Sevenant (SWDE), Sylvie Marique (SPW) en Julien Fanuel (Commune de Farciennes) te mogen verwelkomen. Door middel van participatieve workshops over specifieke thema's deelde elk van de sprekers zijn of haar ervaring om vervolgens met de deelnemers te discussiëren en innovatieve oplossingen uit te werken. De discussies werden voortdurend geleid door twee principes: problemen omzetten in oplossingen en fouten omzetten in kansen voor verbetering.
De conclusies van de conferentie, getrokken door ons team, benadrukten de 4 fundamenten van samenwerking tussen mensen. Dit is alleen mogelijk en effectief als vertrouwen, respect, complementariteit en solidariteit worden gekoesterd tussen alle leden van de gemeenschap.
Stéphanie Toussaint en Marine Keresztes van Igretec illustreerden vervolgens hoe samenwerking er in de toekomst uit zal zien, aan de hand van concrete voorbeelden die vandaag al worden toegepast, zoals de ruimtevaart, die een niet aflatende samenwerking vereist.
Het was een dag rijk aan uitwisseling, tot grote tevredenheid van de deelnemers, en werd afgesloten met een hapje en drankje.